lördag 25 februari 2012

Att lära sig virka


Det är så mycket jag skulle vilja lära mig. T.ex att spela gitarr, spela piano bättre, byggnadsvård, restaurera gamla möbler och så oändligt mycket mer. Till samma kategori hör även att lära mig virka. Jag har virkat någon enstaka gång i lågstadiet och efteråt men inte riktigt fastnat för det. Det enda jag virkat efteråt är väl ungefär luftmaskor. Dessutom har jag fått höra flera gånger att jag håller i virknålen fel. Så då har jag gett upp.

Men när jag hade en ledig dag och inget särskilt att göra så satt jag mig ner med google som hjälpreda och försökte hitta någon bra sida med lättförståelig information om hur man virkar.
Mitt tålamod var dock kort och minnet likaså, så jag lyckades inte hitta något tillräckligt lätt mönster som jag dessutom kände för att virka. Fasta maskor, luftmaskor, stolpar och magiska ringar flöt ihop till en salig röra.

Istället för att ge upp så insåg jag att då är det bara att göra som UlleBulle brukar göra. Prova sig fram efter eget huvud. Så det gjorde jag och med nålen i fel grepp och maskor som flöt samman lyckades jag faktiskt virka ihop lite blommor och hjärtan. Om de verkligen är virkade med sådana maskor som faktiskt existerar kan jag inte lova. Men de är gjorda med hjälp av en virknål och det räcker för mig. Den här gången iaf.


Någon gång ska jag lära mig virka på riktigt men då tar jag nog mamma till hjälp. När jag väl kan virka ska jag ta och virka ett par babytofflor som jag hittade mönstret till.* Riktigt söta och fina är de. Tills dess virkar jag vidare på mina fantasiblommor.

En skön helg önskar jag er!



* Att möjligtvis ha till försäljning på någon marknad. Info för er som tolkade det där fel ;)


4 kommentarer:

  1. Oj att jag inte kom att tänka på dig då jag sökte sällskap till möbelrenoveringskursen som går i tby. Nu fick jag börja ensam. Jag och en hel del damer som gått kursen i många år. Man känner sig minst sagt som en amatör!

    SvaraRadera
  2. Oj. Det var jag som kommenterade, men tydligen har Käre sambon hunnit logga in sig på sitt Google konto före mig :)

    SvaraRadera
  3. Men nog är du en duktig virkare!!! Jag har sett många virknålshållare som hållit lite annorlunda. Man måste ju få va lite unik vettja. Fortsätt du. Fint blir det.

    SvaraRadera
  4. Tack Maria, det värmde! Jo unik är ju en bra egenskap :)

    SvaraRadera