lördag 21 januari 2012

Sticka enkla tofflor


Nå nu är Ullets ulliga tofflor färdiga!
Riktigt riktigt enkelt att sticka. Tänkte skriva ner mönstret här ifall någon annan vill prova på. För det här krävs verkligen inte mycket stickkunskaper. Det gäller att kunna sticka helt vanliga räta maskor.

1. Först mäter man hur många centimeter ens fot är och plussar till 2 cm.

2. Sen stickar man en kvadrat som har det måttet på alla sidor. Jag stickade med räta maskor, men man kan ju givetvis sticka med andra sorts maskor också.



3. Sen viker man ihop kvadraten som här nedanför. När den är vikt syr man ihop en sida helt och fortsätter att sy ca 5 cm på nästa sida.


4. Sen viker man ner där det inte är ihopsytt så att det blir som en trekant frampå tofflan.
Klart!

Jag ville ha lite extra på mina tofflor så jag virkade en kant runt öppningen.
Efter att ha kikat på Marias blogg och hennes gladtossor så ville jag absolut ha en liten toffs på mina tofflor.

Och såhär blev resultatet, en alldeles egen liten gladtossa!


Man kan ju såklart pyssla lite vad som helst på tofflorna. Hade funderat på att brodera lite gröna blad och virka en blomma på tofflorna, men toffsarna kändes mer lockande för tillfället.


6 kommentarer:

  1. Duktiga du! Hoppas du njöt av stickningen för det verkar vara sällan du unnar dig den lyxen :). Härmed döper jag dina tossor till 'Glada rutan'! Det är ju helt klart något jag måste pröva.

    Kram/M

    SvaraRadera
  2. Jovisst njöt jag! det gick ju så fort så jag hann inte tröttna men att börja med nått större projekt än såhär tror jag nog får vänta ett tag till :) Glada rutan, vilket fint namn! Tack!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Voi Ninna, va fina!:) Duktigt! Å måst å säg att hårfärgen såg jättefin ut, väntar tills jag får se den (å dig) i verkligheten. :) Kram //Marängen

    SvaraRadera
  4. Marängen : Tack! Ja väntar å tills ja får si dig å din blonda kalufs men uppsalaresan närmar ju sig snart :)

    Linda: Tack tack :)

    SvaraRadera
  5. Tack för denna superenkla beskrivning. Nu blir det tofflor åt hela familjen. Perfekt för en nybörjare som jag. :)

    SvaraRadera